Greensleeves. Umbre n Turnul Londrei

Concerts

Teme cu variaiuni în muzica elisabetan i în versurile lui Shakespeare

OBERON TRIO:
MIHAIL GHIGA – viola d’amore, vioar baroc (Bucureti)
IGNÁC CSABA FILIP – flaute drepte, flaut oblic (Sf. Gheorghe/Miercurea Ciuc)
PAUL-ALEXANDRU CRISTIAN – org, spinet (Braov)
Invitat: actria DANIELA NANE (Teatrul L.S. Bulandra Bucureti)

Mrturiile epocii spun multe despre practicile muzicale din timpul lui Shakespeare i al reginei Elisabeta I. Concertele de improvizaii pe o tem dat, adevrate „jam-sessions” ale secolelor XVI-XVII, nu erau foarte apreciate de criticii muzicali ai vremii, dar prefigurau practicile artitilor contemporani nu numai ca idee, ci i ca punct originar al (r)evoluiei muzicale, fiind precursoarele directe ale baladelor rock sau folk, ale musicalurilor, ale improvizaiilor live i ale multor altor fenomene artistice de azi. Creatorii i interpreii perioadei elisabetane (i nu numai) vedeau în muzic o tiin ale crei reguli matematice exprimate în frecvene influeneaz emoiile omeneti. Improvizând extensiv pe o tem relativ simpl, muzicienii epocii nu îi dovedeau numai virtuozitatea, ci i abilitatea de a structura o form complex de exprimare artistic.

Piesele instrumentale din structura programului „Greensleeves. Umbre în Turnul Londrei” sunt scrise fie de compozitori rmai anonimi, fie celebri (Byrd, Dowland, Purcell, Veracini), dar aproape toate au la origini balade. Se presupune c „Greensleeves”, cântec perceput de-a lungul secolelor ca parte din folclorul englez, a fost compus de însui regele Henric VIII, din amor pentru cea care avea s-i devin vremelnic a doua dintre cele ase soii, Anne Boleyn („Anna celor o mie de zile”, cum a fost numit în ecranizarea omonim din 1969, cu Richard Burton i Geneviève Bujold). Aa dup cum Annei îi este atribuit trista balad „O death, rock me asleep”, pe care se spune c ar fi cântat-o în închisoare, în ateptarea execuiei, când iubirea regelui se transformase deja în gelozie. De fapt, de la reîntoarcerea lordului Willoughby de la rzboi i pân la Galliarda Contelui de Essex, fiecare pies spune câte o poveste. „Can she excuse my wrongs?” întreab contele, referindu-se la regina Elisabeta I. Aa cum s-a întâmplat adesea, istoria a demonstrat c nu, multe astfel de poveti de dragoste, nscute din intrigi, trdri i regrete, sfârindu-se nefericit sau tragic, prin popasuri mai scurte sau mai lungi în Turnul Londrei.

Cei trei muzicieni implicai în acest concert au o bogat experien artistic i au mai colaborat de-a lungul timpului în diverse formule orchestrale sau camerale, dar acum se afl pentru prima dat în aceast componen, alturi de actria Daniela Nane, profitând de varietatea combinaiilor timbrale i expresive pe care le pot astfel crea în piese solo i pentru dou sau trei instrumente specifice muzicii vechi i stilul interpretativ al epocii, însoite de inserturi poetice din Sonetele lui Shakespeare sau din versurile cântecelor din piesele sale. Un element de noutate este prezena în concert a unui instrument pe care puini muzicieni din România îl dein i foarte puini îl stpânesc cu miestrie: viola d’amore.

Concert în cadrul temelor: „Shakespeare 400” i „Aniversarea Reginei Elisabeta II la 90 de ani”.

INTRAREA LIBER

Eveniment Facebook

Schedule:
30 Jul 2016, 18:00 - 19:00 - German Church (Rasnov)
Primaria Rasnov Mioritics Banca Comerciala Romana Romanian Business Consult Institutul Cultural Roman Banca Transilvania Erbasu SA Uniunea de Creație Interpretativ a Muzicienilor din Romnia Allen Overy
Clinica Zetta Muzeul National Cotroceni Muzeul Judetean de Istorie Brasov Golin Crama La Salina Aqua Carpatica Global Focus CenterPorsche Romania Gaurean & Asociatii