Cine-concert: Genuine, povestea unui vampir

Concerts

Un episod din (r)evoluia genului horror, cu pasaje din Kafka

Sound design & live foley: Foley’ala:
Alin Zbrueanu – sound artist: compoziie, foley, live processing
Marian „Rufi” Cîtu – sound artist: compoziie, foley, live processing
Alexandra Andrie – sound artist: voce, percuii, live processing
Flora Pop – vioar
Radu Rdescu – concept, percuii, selecie texte
Invitat special: Irina Margareta Nistor – lectur texte
(Bucureti)

„Genuine, a Tale of a Vampire" (Germania, 1920, restaurat 2011), regia: Robert Wiene, 44 min.

Poate c filmului „Genuine” îi lipsete simplitatea sau îndrzneala vizual i scenaristic a „Cabinetului dr. Caligari” – producia anterioar a regizorului Robert Wiene i filmul-manifest al expresionismului german, elaborat cu tiin bizar i exotism de basm –, „Genuine” având, în schimb, o atmosfer i un fir narativ destul de dificil de ptruns. Stilul vizual dominat de cadre largi, întrerupte ocazional de prim-planuri, purtând marca perioadei în care a fost elaborat filmul, susine doar într-o oarecare msur naraiunea halucinant. Inserturile originale constau în pasaje narative consistente i dialoguri de lung durat, în acest sens condensarea peliculei, care iniial avea 88 de minute, la o versiune prescurtat la 44 minute îmbuntete interveniile de text, intertitlurile devenind astfel mai succinte.

Simul vizual de factur expresionist al lui Robert Wiene se manifest plenar în „Genuine”, fiind concretizat (la fel ca în Caligari), prin decoruri distorsionate i bizare, în tehnica perspectivei deformate, reuind s redea astfel erotismul hipnotic în form vizual. În rolul principal, Andra Fern, care apare într-o varietate de inute care puteau fi considerate drept scandaloase în epoc i cu o conotaie S&M în ochii privitorului contemporan, prefigureaz înfiarea personajelor interpretate de Brigitte Helm în „Metropolis” i „Alraune”, precum i de Elsa Lanchester în „Mireasa lui Frankenstein”, cu toate c jocul Andrei, mai degrab patetic i uor îngroat, nu face parte din aceeai categorie. În ceea ce privete finalul oniric al filmului, care face o referin direct i chiar o reveren lui Caligari (unde totul se dovedete a fi o halucinaie de schizofrenic), trebuie inut cont de faptul c acest procedeu era perceput drept inovator, surprinztor i de prospeime la începutul anilor 1920.

Festivalul de Film Istoric Rânov i-a fcut o tradiie din a prezenta publicului filme clasice, pelicule de referin din epoca filmului mut, învemântate sonor prin mijloace de expresie moderne, cu convingerea c sloganul festivalului, „i filmele fac istorie!”, se poate transpune într-un motto al acestor producii originale cu dubl funcie, educativ i de divertisment, în formula „Film istoric = istoria filmului”. Abordarea sonor electronic urmrete s ating noi zone de explorare a unor filme revoluionare în epoc, dar concepute cu mult înainte de era digital, iar inseriile de cuvinte rostite sunt menite a genera insolite asocieri de idei, stri i sensuri între imaginea în micare i text. Coloana sonor original construit pentru acest proiect hibrid const dintr-o mixtur de sonoriti contemporane, ritmuri insolite, citri i referine la teme arhetipale, sintetizatoare, instrumente acustice i voce, cu modulaii electronice i procesare live. Pe lâng improvizaie, atmosfera filmului este completat de efectele sonore în timp real (live foley) i de interveniile în recitativ ale pasajelor extrase din opera lui Franz Kafka, rostite în intonaia inconfundabil a „vocii filmelor”: Irina Margareta Nistor.

Cine-concert în cadrul temei principale „(R)evoluie”

INTRAREA LIBER

Eveniment Facebook

Schedule:
04 Aug 2016, 21:00 - 22:00 - Rșnov Fortress
Primaria Rasnov Mioritics Banca Comerciala Romana Romanian Business Consult Institutul Cultural Roman Banca Transilvania Erbasu SA Uniunea de Creație Interpretativ a Muzicienilor din Romnia Allen Overy
Clinica Zetta Muzeul National Cotroceni Muzeul Judetean de Istorie Brasov Golin Crama La Salina Aqua Carpatica Global Focus CenterPorsche Romania Gaurean & Asociatii