„În aproape toate instituțiile publice din România, sunt câțiva eroi pe care nu îi cunoaște nimeni“

Oana Romocea – ex-manager de comunicare al Bodleian Libraries din cadrul University of Oxford, actualmente implicată în Oxford for Romania Summer School și în Timisoara Science Festival, Bogdan Ivănel, Managing Director și co-fondator al ONG-ului Code 4 Romania, Vlad Măcelaru, CEO și Co-Fondator al start-up-ului ClarK, fost Delegat de Tineret al României la ONU, și Andrei Oros, Strategy Consultant la CIVITTA.

Oana Romocea, despre povestea personală:
„Am trăit 12 ani în Anglia, după ce am petrecut cinci ani în Croația, lucrând cu refugiați de război. Am lucrat nouă ani în cadrul University of Oxford, în cadrul căreia am fost responsabilă pentru comunicare și PR pentru cele peste 100 de biblioteci ale universității, inclusiv pentru Bodleian Library, o bibliotecă fenomenală, cu 13 milioane de volume.

În 2014, am decis să văd cum e dacă mă întorc în România. Eu nu văd procesul emigrării sau reîntoarcerii ca fiind ceva definitiv. Din 2014 încoace, trăiesc cu un picior în Timișoara și cu unul în Oxford.

Proiectul care mă definește cel mai mult e școala de vară Oxford for Romania, în care ducem în Oxford, pentru opt săptămâni, 24 de copii din România cu posibilități financiare reduse. Îi punem în contact cu români și nu doar români de succes din Oxford și încercăm să le dăm aripi. Am ajuns la a patra ediție, strângem singuri toate fondurile necesare pentru școală.“

Oana Romocea:
În cei 17 ani petrecuți în străinătate, am învățat două lucruri: să nu mă declar dezamăgită și să nu mă plâng!

Oana Romocea, ex-manager de comunicare al Bodleian Libraries din cadrul University of Oxford, actualmente implicată în Oxford for Romania Summer School și în Timisoara Science Festival, la Festivalul de Film și Istorii Râșnov 2019

Bogdan Ivănel, despre povestea personală:
„Cel mai mare potențial al României e resursa umană. N-am avut niciodată în istorie o resursă umană mai bine pregatită. Problema e că mare parte din ea e în diaspora.

Eu am plecat din România în 2006, la 19 ani, pentru studii în Olanda, la Utrecht. Am stat 11 ani în diaspora, în șapte țări. Mi-am construit o carieră academică în drept internațional și politici sociale. Pentru mine, acolo e acasă, la fel de mult cum e și aici.

M-am întors în țară imediat ce s-a întâmplat Colectiv, moment care a coincis cu terminarea doctoratului. După Colectiv, m-am întrebat ce pot face pentru România. Împreună cu alți trei prieteni din Olanda, am realizat că informația nu ajunge la cetățenii români și că e nevoie să ducem informația spre ei. Ideea noastră a fost să folosim tehnologia pentru a face asta.

Am fost patru fondatori, au ajuns într-o lună 50 și acum suntem la ONG-ul Code 4 Romania 900 de voluntari, ceea ce înseamnă a doua cea mai mare comunitate de civic technology din lume. Din cei 900, 150 sunt în diaspora, distribuiți pe nouă fusuri orare.

Un român din Norvegia dezvoltă acum două proiecte pentru primăriile Cluj și Timișoara.

În cam toate instituțiile publice din România sunt câțiva eroi pe care nu îi cunoaște nimeni. Noi am încercat să îi găsim pe acei oameni și să lucrăm cu ei. În trei ani de Code 4 Romania, am găsit deschidere în 30 de instituții publice. Din aceste instituții, am lucrat cu trei: Ministerul Justiției din guvernul Cioloș, Primăria Cluj și Primăria Timișoara.“

Bogdan Ivănel, Managing Director și co-fondator al ONG-ului Code 4 Romania,
la Festivalul de Film și Istorii Râșnov 2019

Vlad Măcelaru, despre povestea personală:
„După studii în Olanda și Japonia, m-am întors în țară acum trei ani, pe când aveam 23 de ani. Nu plănuiam să mă întorc, dar, printr-o serie de contexte, s-a întâmplat să mă întorc.

În prezent, lucrez cu trei prieteni în start-up-ul ClarK. Creăm ochelari inteligenți cu senzori pentru mediul industrial.

Oamenii ca noi pot crea produse românești pentru export. Industria IT e foarte bine văzută, dar e una de outsourcing, suntem cam mână de lucru pentru companii externe.

Dacă nu putem să aducem tinerii înapoi în țară, măcar să conectăm diaspora și să lucrăm cu toții împreună.“

Vlad Măcelaru, CEO și Co-Fondator al start-up-ului ClarK, fost Delegat de Tineret al României la ONU, la Festivalul de Film și Istorii Râșnov 2019

*****

Bogdan Ivănel, despre România:
„Nu există țară ideală. Toate țările au probleme. Avem multe de rezolvat și noi, dar trebuie să nu uităm că România e una dintre țările OK din lume.

Pentru mine, nu problemele financiare sau de adaptare de suprafață sau de găsire de loc de muncă au existat la întoarcere, ci șocul cultural. Am avut și am un șoc cultural, pe care cred că îl au toți românii care se întorc în țară.

Trebuie să începem să gândim ca un popor diasporean și să creăm conexiune între oamenii din diaspora și cei din țară.“

Bogdan Ivănel:
În ce priveste sistemul de educație, mulți profesori din România au ajuns să predea ca plan B al carierei lor. Ei consideră faptul că au ajuns profesori un eșec personal.

Oana Romocea, despre brandul de țară al României:
„Brandul de țară se face cu fiecare român care migrează și care devine ambasador. Multă vreme noi am avut presă occidentală negativă, așa că orice încercare de construire a brandului de țară era deconstruită rapid de presă.

România regăsită nu m-a surprins. Într-adevăr, există un șoc cultural. Și când pleci, și când vii există o ciocnire a civilizațiilor.

Noi avem prostul obicei de a da vina pe sistem, pentru că asta ne absolvă pe noi de orice vină.

O școală bună în România trebuie redefinită. O școală bună pune elevul în centrul educației, nu înseamnă a le da 40 de exerciții temă pentru acasă pentru a doua zi.“

Vlad Măcelaru, despre reîntoarcerea în Romania și brandul de țară:
„Am simțit și eu acest șoc cultural invers. Mai ales în ce privește birocrația.

Și eu am simțit, pe când eram în străinătate, că eram ambasadorul României.

Ministerul Românilor de Pretutindeni ar trebui să se preocupe de reîntoarcerea românilor.

Din punct de vedere al brandului de țară, ar trebui să ne stabilim o specialitate, o nișă. Ar trebui să creăm produse aici cu valoare în acea nișă, să atragem și forța de muncă din străinătate pentru acea nișă.

Ca noi să putem promova țara, ar trebui ca noi să o acceptăm și să nu o mai blamăm pentru orice se întâmplă. Dacă noi nu credem în ea, nu o putem promova.“

******

Andrei Oros, despre plecare și întoarcere:
„Experiența internațională te ajută să vezi lucrurile dintr-o nouă perspectivă. Noi toți vă încurajăm să plecați și să vă reîntoarceți. Probabil că ăsta e un act de iubire pentru țară.“

Andrei Oros, Strategy Consultant la CIVITTA, la Festivalul de Film și Istorii Râșnov 2019

Foto: Daniel Secărescu

  •  
  •  
  •  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *